Nasze Radio Logos nadaje. Program na 24.08.2016: Prof. T. Marczak: Przemówienie pod Konsulatem Niemiec - godz. 1:00, 10:00, 19:00, 24:00. Janusz Dobrosz: Polityczno prawne aspekty układu poczdamskiego - godz. 1:30, 10:30, 19:30. Prof. M. Dyżewski: Muzyczny ogród Panny Maryi - godz. 2:00, 11:00, 20:00. Prof. R. Szeremietiew: Geocywilizacyjne zagrożenia dla bezpieczeństwa Polski, cz. 1 - godz. 3:00, 12:00, 21:00. Prof. T. Marczak: Perspektywy rozwoju kwestii ukraińskiej, cz. 1 - godz. 3:30, 12:30, 21:30. Prof. T. Marczak, cz. 2 - godz. 4:35, 13:35, 22:35. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 1 - godz. 6:00, 15:00. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 2 - godz. 7:15, 16:15. Dr S. Krajski: Polska i masoneria. W przededniu wielkiego krachu, cz. 1 - godz. 8:00, 17:00. Dr S. Krajski, cz. 2 - godz. 9:30, 18:30. Między audycjami muzyka.
Nasze Radio Logos - ramówka

Ostatnie komentarze
Z działu "Aktualności":
oraz z pozostałych stron:


Polecane artykuły
Najnowsze artykuły

Tagi

Aktualności

  

W nawiązaniu do tak bogatej historii Polonia amerykańska w Chicago zleciła wykonanie obrazu najpełniej oddającego ból Ojczyzny po stracie swoich najlepszych synów.
30.10.2013r.


Pietà jest szczególnym przestawieniem Matki Bożej, powstałym u schyłku średniowiecza. Pozostaje jednym z wyobrażeń służącym do osiągania stanów mistycznych, do osobistej modlitwy. Te emocjonalne, pobożne wizerunki oddające rozmaite momenty z życia Chrystusa, szczególnie te związane z jego Męką (pasyjne), akcentujące Jego Ofiarę jak i te związane z  ukazaniem roli Maryji w dziejach Zbawienia, szczególnie poprzez Jej współcierpienie na Golgocie pojawiły się w wyniku indywidualnej kontemplacji Pisma Świętego. Najwcześniejsze dzieła sztuki o takim temacie wystąpiły w południowych i zachodnich Niemczech już w XII wieku, aby w XV wieku stać się powszechnym w całej Europie.

Nazwa Pietà pochodzi od z łacińskiego słowa „pietas”, którym w średniowieczu określano cnotę pokory i miłosierdzia a także bojaźni bożej. W momencie rozważań modlitewnych ujętych w Piecie, widzimy Matkę Boską, która trzyma na kolanach martwe ciało Syna. W nawiązaniu do znanych wtedy wyobrażeń Madonny z Dzieciątkiem Jezus w ramionach, tu Matka trzyma dorosłe, sztywne a często umęczone i wychudzone ciało Chrystusa, który oddał swe życie za nasze grzechy. Wyizolowany moment Męki Pańskiej, gdy według przekazów utrwalonych w apokryfach po zdjęciu z krzyża przez moment Matka tuliła ciało swego Syna przed złożeniem do grobu, przerodził się w scenę wyrażającą pokorę Maryji, przyjmującej wolę bożą, uosabiającą też jej Miłosierdzie wobec ludzkości, której oddała Syna. Oczywiście rozpacz Matki nad zmarłym dzieckiem-Jezusem, czasem oddana bardzo realistycznie, miała też uzewnętrznić żałobę, ból a przez to solidarność i współcierpienie Maryji z każdym człowiekiem.

Od końca gotyku Pietà upowszechnia się w całej Europie. Najpopularniejszą odmianą pozostaje tzw. Pietà corpuskulum w której Maryja trzyma a kolanach leżące ciało dorosłego Chrystusa. Do najbardziej znanych przedstawień tego typu należy renesansowa rzeźba autorstwa Michała Anioła znajdująca się w Bazylice św. Piotra z Rzymie, choć artysta temat potraktował nieco odmiennie. Maryja jest młoda, o twarzy nieruchomej, z malującej na niej tak pełnym bólu spokojem, że przemawia on bardziej do widza niż łzy i grymas cierpienia widoczny we wcześniejszych rzeźbach. Inną odmianą Piety jest tzw. Pietà Anielska, gdy martwego Chrystusa trzymają aniołowie albo też takie, gdzie Maryja  podtrzymuje za ramiona Chrystusa prawie stojącego, jakby demonstrowała go światu.

W nurcie owych przedstawień pozostaje malarskie wyobrażenie tzw. Madonny z Katynia. Widzimy tu jakby fragment Piety, w której Matka Boża ręką trzyma martwą głowę-czaszkę z widoczną rana w potylicy po kuli. Niektórzy widzą tu również matkę Polskę, trzymającą swojego syna – Obrońcę. Obraz ten wywodzi się z namalowanego w roku 1968 przez  Annę Danutę z Żebrowskich Staszewską płótna, które w 1976 r. posłużyło do stworzenia ulotek-linorytów. Na podstawie jednej z grafik ludowy rzeźbiarz Stanisław Białos zrobił drzeworyt, według którego ksiądz prałat Zdzisław Peszkowski, zamówił znany obraz, ofiarowany potem prezydentowi i premierowi rządu Rosji. 

W nawiązaniu do tak bogatej historii Polonia amerykańska w Chicago zleciła wykonanie obrazu najpełniej oddającego ból Ojczyzny po stracie swoich najlepszych synów. Ukazuje on Maryję trzymającą na kolanach zawinięte w całun, zakrwawione ciało. W tle widzimy aureolę z wpisanym w nią orłem w koronie i z napisem u góry: Katyń 1940 i Smoleńsk 2010. Autorem jest prof. Piotr Suchodolski. Majestatyczny typ przedstawienia mistycznego pozwala nam na kontemplację w ciszy naszej bolesnej straty…

 

/Kazia/



 

Polecamy na podobny temat:

 

List Zuzanny Kurtyki do Polonii w Chicago

 

http://www.pomniksmolensk.pl/news.php?readmore=3465

 

Wystawa „Katyń 1940 - Smoleńsk 2010

 

http://www.pomniksmolensk.pl/news.php?readmore=3039


Komentarze
#1 | Kazia dnia 30.10.2013
Ogromnie podoba mnie się obraz Piety Smoleńskiej, już wcześniej był prezentowany na naszym portalu i wywarł na mnie wielkie wrażenie. Sądzę że pozostanie równie nośnym symbolem co Pieta Katyńska.
Dodaj komentarz
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

ZALOGUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

ZAREJESTRUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

Powrót na stronę główną