Nasze Radio Logos nadaje. Program na 24.08.2016: Prof. T. Marczak: Przemówienie pod Konsulatem Niemiec - godz. 1:00, 10:00, 19:00, 24:00. Janusz Dobrosz: Polityczno prawne aspekty układu poczdamskiego - godz. 1:30, 10:30, 19:30. Prof. M. Dyżewski: Muzyczny ogród Panny Maryi - godz. 2:00, 11:00, 20:00. Prof. R. Szeremietiew: Geocywilizacyjne zagrożenia dla bezpieczeństwa Polski, cz. 1 - godz. 3:00, 12:00, 21:00. Prof. T. Marczak: Perspektywy rozwoju kwestii ukraińskiej, cz. 1 - godz. 3:30, 12:30, 21:30. Prof. T. Marczak, cz. 2 - godz. 4:35, 13:35, 22:35. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 1 - godz. 6:00, 15:00. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 2 - godz. 7:15, 16:15. Dr S. Krajski: Polska i masoneria. W przededniu wielkiego krachu, cz. 1 - godz. 8:00, 17:00. Dr S. Krajski, cz. 2 - godz. 9:30, 18:30. Między audycjami muzyka.
Nasze Radio Logos - ramówka

Ostatnie komentarze
Z działu "Aktualności":
oraz z pozostałych stron:


Polecane artykuły
Najnowsze artykuły

Tagi

Aktualności

  

Przedstawiam streszczenie drugiej konferencji MAK - na żywo
02.08.2011r.


/Artur/

MAK:

      Lotnisko było otwarte i działające a nie "czasowo otwarte i działające" jak stwierdza raport Millera.

O oświetleniu MAK już wspominał w pierwotnym raporcie.

System radiolokacyjny był w pełni sprawny, co potwierdził oblot wykonany po katastrofie.

Grupa kontroli lotów była oceniona wcześniej, a faktu nacisków na tę grupę nie stwierdzono.

Nie ma potwierdzenia faktu, że kontroler informował nieprawidłowo o położeniu samolotu.

Załoga poinformowała dyrektora Kazanę że nie ma warunków do lądowania. Do ekipy w kokpicie dołączył się gen. Błasik, rosyjscy eksperci psycholodzy sugerują że obecność gen. Błasika wywierała presję na załogę.

Brak reakcji pilotów na ostrzeżenia TAWS.

Obecność gen. Błasika doprowadziła do powstania nacisków.

Braki organizacyjne lotu.

MON powinien sformułować wskazówki co do zmian w ustawodawstwie.

Mimo że komisja techniczna zakończyła pracę współpraca z Polską będzie kontynuowana.

Pytania dziennikarzy:


Jaki będzie tryb publikacji komentarzy MAK?

Będą one na stronie internetowej.

Dlaczego powstały dwa raporty?

Raport Polski jest dokumentem wewnętrznym, natomiast zgodnie z konwencją Chicagowską ostatecznym dokumentem jest raport MAK i polskie uwagi.

Czym wyjaśnić różnice między raportami? Pytanie o sprzęt radiolokacyjny w Smoleńsku? Dlaczego Polscy nie byli dopuszczeni do oblotu? Rosyjska komisja wyciągnęła wnioski, dlaczego polskie są inne ?


Nasi polscy koledzy nie zrozumieli że lot był cywilny. Oblot kontrolny wykazał że wszystko działało prawidłowo. Wady wskazywania ścieżki podejścia zawarte są w raporcie MAK (nie pada odpowiedź na pytanie dlaczego nie dopuszczono Polaków).

Rola pułkownika Krasnokutskiego? Z kim rozmawiał pułkownik Krasnokutski? Czy radiolokator działał?


Wyposażenie działało bez zarzutu. Wykazał to oblot. Polacy nie zostali dopuszczeni do oblotu bo samolot go wykonujący był wojskowy. Krasnokutski pełnił rolę dowódcy, udzielono zgodę na wykonanie podejścia próbnego.

Wady wyposażenia lotniska?Czy użyto przycisku ODEJŚCIE?


Nie ma dowodów o użyciu tego przycisku - nie ma śladu użycia w zapisie czarnych skrzynek.

Czy wiedząc że Polacy nie byli dopuszczeni do oblotu MAK spodziewał się że będzie to przyjęte przez opinie publiczną z obojętnością? Kim był gen. dzwoniący do Krasnokutskiego? Czy raport trafił do IKO?

Samolot nie był cywilny więc nie wysłano wyników do IKO (nie ma odpowiedzi na pytanie o generała).

Załoga podejmowała prawidłowe decyzje?

Załoga podejmowała niewłaściwe decyzje.

Z kim rozmawiał Krasnokutski? (drugi raz pada to samo pytanie). Dlaczego niektóre dowody są ukrywane?

Nie będzie informacji kto rozmawiał z Krasnokutskim. Rozmawiał on z przełożonym co było jego obowiązkiem. Strona polska nie chce uznać że był to lot międzynarodowy i regularny.

Kiedy wrak wróci do Polski?


W tej chwili wrak jest badany i jest dowodem komisji śledczej.

Czy ta załoga powinna wylecieć i czy jej skład był zmieniony?

Tak, nawigator został poinformowany w przeddzień. Strona polska podziela wniosek o złym przygotowaniu załogi.

Nie było nacisków na kontrolerów a były na załogę. Zatem jakimi słowami gen. Błasik naciskał skoro załoga go nie słyszała?


Na kontrolerów nie wywierano nacisków, dowódca utrzymywał łączność z podwładnymi co jest normalne. Natomiast gen. Błasik nie powinien się znajdować w kabinie. On podając wysokość brał udział w pilotowaniu, wg. MAK była to bezpośrednia presja psychiczna.
Rozmowy prowadzono bez użycia interkomu. Jeśli za plecami stoi najważniejszy dowódca sił powietrznych kraju to jest to bezpośredni nacisk.

Załoga pyta czy można odejść na lotnisko zapasowe. Nie było decyzji...Pojawia się za to dowódca sił powietrznych. I załoga wie że jeśli on się pojawia to należy podchodzić do lądowania.

Brak decyzji głównego pasażera co do lotniska zapasowego oznacza tyle, że decyzja jest automatycznie przeniesiona na pilotów. Jak MAK to komentuje?

Wszystko jest w raporcie MAK, załoga nie podjęła decyzji o odejściu na drugi krąg. Załoga lądowała (wg. MAK piloci lądowali).

Czy taśma na której powinien się nagrywać obraz z radiolokatora jest w posiadaniu MAK?

Kaseta istnieje, ale ponieważ na niej nie ma nagrania MAK z nią nie pracuję a kasetę ma komisja śledcza.

Podstawowym powodem tragedii są działania załogi, co uznali też Polacy. Proszę powiedzieć dlaczego strona polska organizowała swoje konferencje i dochodzenie? Czy nie dlatego aby częściowo odpowiedzialność przerzucić na stronę rosyjską? (pytanie ITAR TASS).

Obie komisje podkreślają, że chodziło o stwierdzenie przyczyn, a nie wskazywanie winnych.

Pada seria pytań rosyjskich dziennikarzy pokazujących że piloci byli źle przygotowani i lądowali.


Pytanie - co będzie dalej? Czy obie strony pozostają ze swoją prawdą?

MAK zakończył pracę w styczniu, publikując 12.01.2011 raport końcowy, który wszedł w życie. raport komisji polskiej jest dokumentem wewnętrznym.

W Polsce pokazywano na konferencji że piloci naciskali na przycisk odejścia i samolot nie odchodził. Jak przygotowani byli kontrolerzy?

Co do pierwszego pytania - jest to hipoteza a MAK nie zajmuje się hipotezami lecz faktami. Załoga chciała lądować na lotnisku. Nie ma śladu co do użycia przycisku ODEJŚCIE. Kontrolerzy byli świetnymi ekspertami z doskonałym przygotowaniem. Po katastrofie przeprowadzono zajęcia z kontrolerami które potwierdziły ich doskonałe przygotowanie.

Braki na lotnisku nie wpłynęły na katastrofę a obsługa lotniska nie ma nic sobie do zarzucenia?

Nie mieliśmy na celu niczego ukrywać. Jednoznacznie można stwierdzić że braki sprzętowe w żaden sposób nie wpłynęły na to co się stało. Również pewne braki w pracy kontrolerów nie miały żadnego wpływu na przyczynę zdarzenia lotniczego.
Braki w pracy grupy kontroli lotów: informacja o braku warunków do lądowania była przekazana wcześniej, również kierownik lotu pozwolił zejść na 100 metrów, nie niżej. Wtedy powinno nastąpić odejście.

Czego dotyczyła rozmowa prowadzona przez telefon satelitarny?


Strona polska nie przekazała do MAK tych informacji.

Przed podjęciem próby lądowania kapitan mówi że będzie odejście na automacie. Ponadto pada komenda: odchodzimy! Czy zatem nadal należy sądzić że naciśnięcie przycisku odejście jest nieprawdopodobne?

Pada komenda: podchodzimy do lądowania. Po drugie nie było korekty prędkości, po trzecie przycisk i tak by nie zadział ze względu na wyposażenie lotniska. Załoga chciała lądować. Piloci "szukali ziemi" i odłączyli autopilota przez przesilenie. Jest wiele takich wypadków lotniczych, informacje można znaleźć na stronie MAK.

(Pytanie komentarz rosyjskiego dziennikarza) Czy istnieje wyjaśnienie z kim porozumiewał się dowódca sił powietrznych i szef protokołu? Dowódca sił powietrznych przechodził koło Prezydenta, resztę można sobie wyobrazić.

Kolejne pytanie o taśmę - czy była badana?

Taśma jest w posiadaniu komisji.



Komentarze
#1 | Kulka dnia 05.08.2011
No tak, przecież "nawet gdyby w wieży kontroli lotów siedział szympans i bełkotem podawał informacje, to nie przyczyniłoby się to do tragedii". Z kim tu dyskutować?
Dodaj komentarz
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

ZALOGUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

ZAREJESTRUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

Powrót na stronę główną