Nasze Radio Logos nadaje. Program na 24.08.2016: Prof. T. Marczak: Przemówienie pod Konsulatem Niemiec - godz. 1:00, 10:00, 19:00, 24:00. Janusz Dobrosz: Polityczno prawne aspekty układu poczdamskiego - godz. 1:30, 10:30, 19:30. Prof. M. Dyżewski: Muzyczny ogród Panny Maryi - godz. 2:00, 11:00, 20:00. Prof. R. Szeremietiew: Geocywilizacyjne zagrożenia dla bezpieczeństwa Polski, cz. 1 - godz. 3:00, 12:00, 21:00. Prof. T. Marczak: Perspektywy rozwoju kwestii ukraińskiej, cz. 1 - godz. 3:30, 12:30, 21:30. Prof. T. Marczak, cz. 2 - godz. 4:35, 13:35, 22:35. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 1 - godz. 6:00, 15:00. L. Żebrowski: Zdrajcy i Bohaterowie, cz. 2 - godz. 7:15, 16:15. Dr S. Krajski: Polska i masoneria. W przededniu wielkiego krachu, cz. 1 - godz. 8:00, 17:00. Dr S. Krajski, cz. 2 - godz. 9:30, 18:30. Między audycjami muzyka.
Nasze Radio Logos - ramówka

Ostatnie komentarze
Z działu "Aktualności":
oraz z pozostałych stron:


Polecane artykuły
Najnowsze artykuły

Tagi

Aktualności

  

Na symbol katastrofy smoleńskiej rosyjska narracja wybrała brzozę. Wokół drzewa rosnącego na terenie lotniska w Smoleńsku narosło wiele opowieści. Odwołanie się do toposu brzozy zdaje się zatem zabiegiem celowym.
30.03.2012r.


      Na symbol katastrofy smoleńskiej rosyjska narracja wybrała brzozę. Wokół drzewa rosnącego na terenie lotniska w Smoleńsku narosło wiele opowieści. Odwołanie się do toposu brzozy zdaje się zatem zabiegiem celowym.

      Jeśli prześledzimy treści toposu brzozy zauważymy ich wielorakość. W starożytnym Rzymie brzoza symbolizowała władzę. Pęki brzozowych rózg liktorskich (fasces) związanych rzemieniami były atrybutem władzy konsulów. Corocznie podczas uroczystego wprowadzenia do senatu, w dniu 1 marca, w którym przypadał ówczesny Nowy Rok, wnoszono zielone witki brzozowe.

      W średniowieczu w brzozie upatrywano moc oczyszczenia. Rózgami brzozowymi wypędzano złe duchy podczas ceremonii egzorcyzmów, także samowolę, nieposłuszeństwo i upór. Uznawanie brzozowych gałązek jako skutecznego amuletu przed demonami nadal jest żywe, co szczególnie widoczne jest w podczas święta Bożego Ciała, gdy uczestnicy procesji zabierają do domów zielone gałązki brzozowe urwane ze stojących przy ołtarzach brzózek. Biczowanie brzozowymi gałązkami uznawano z kolei aż do pocz. XX w. za niezastąpiony i skuteczny środek wychowawczy, wedle panującego porzekadła „rózga uczy rozumu”.

      Samo drzewo białej brzozy było od wieków symbolem drzewa świętego, reprezentującego oś świata czyli centralny punkt wszechświata, obraz styku kosmosu i ziemi, miejsce teofanii.

      W Azji Środkowej, u Słowian, zwłaszcza u Rosjan brzoza dodatkowo uosabiała dziewczęcość, wiosnę, niewinność i czystość. W wielu pieśniach ludowych, zwłaszcza weselnych, Rosjanka porównywana jest do brzozy. Uważano, że młoda dziewczyna po śmierci zamienia się w drzewo brzozy. W siódmym czwartek po Wielkanocy według rosyjskich wierzeń ludowych kończy się wiosna i zaczyna lato. Rankiem tego dnia chadzano na cmentarz i ozdabiano groby krewnych gałązkami brzozowymi. Po południu natomiast rozpoczynały się uroczystości, których głównym elementem była brzoza. Tradycyjnie, dziewczęta chodziły w pole lub do lasu, wybierały stojące samotnie brzozowe drzewo i wśród dowcipów i piosenek ozdabiały je go koralikami i wstążkami, po czym siadywały w jego cieniu i czekała na chłopca, który przyszedł pierwszy i usiadł obok niej. Z tym brała ślub. Wieczorem dziewczęta i chłopcy razem ścinali drzewa przynosili do wsi i tam bawili się do późnego wieczora.

      Ugruntowane topoi brzozy spotykamy w poezji: ,,Brzoza, biała kochanka” (Pan Tadeusz 3. 561 Mickiewicza), u Juliusza Słowackiego wieś w kraju młodości znajduje się tam, „gdzie brzozy jasnych są kochanką źródeł” (Beniowski l, 188). „Dziewicze brzozy, srebrne korą (…). Cisza opieszcza smukłość drzew” (Dziewicze brzozy l— 6 Leopolda Staffa). I jeszcze: ,,Płaczące brzozy, smutne drzewa (…), które liść po to snadź odziewa, aby płakały z każdą wiosną” (Polska ziemia w obrazkach cz. I, 19 Teofila Lenartowicza). W ten sposób doszliśmy do następnej odsłony znaczenia semantycznego brzozy – jakim jest żałoba i melancholia. Bo o ile w tradycji rosyjskiej brzoza była jednak przede wszystkim symbolem radości, to w tradycji polskiej symbolizowała smutek, płacz i żałobę. Sadzono ją przy grobach, stawiano brzozowe krzyże. W III Księgi Pana Tadeusza Adama Mickiewicza czytamy:

„Czyż nie piękniejsza nasza poczciwa brzezina,
Która, jako wieśniaczka kiedy płacze syna
Lub wdowa męża, ręce załamując, roztoczy
Po ramionach ku ziemi strumienie warkoczy
Niema z żalu, postawą jak wymownie szlocha...

      Wierzono również, że brzozowe gałązki strzegą podróżników i domostwa, a dotykanie brzozowego pnia leczy, wzmacnia siły i przynosi spokój. Ostatecznie, za sprawą poety Sergiusza Jesienina, brzoza stała się symbolem Rosji. W jego wierszach pozostaje synonimem domu.

      Na zawsze pozostanie w pamięci obraz prezydentów: Miedwiediewa i Komorowskiego, na zmianę ściskającego kikut drzewa brzozowego, w chwilę po wspólnych deklaracjach o początku, współpracy, i nowym otwarciu w stosunkach polsko-rosyjskich w następstwie katastrofy smoleńskiej. Ta staje się zatem mega ofiarą złożoną na wspólnym ołtarzu przyjaźni.



/Kazia/

Link


Komentarze
#1 | 157 dnia 31.03.2012
Kurdę mi jako zapalonemu grzybiarzowi skrót myślowy brzozy a bardziej raczej takiego młodniaczka z razu przynosi skojarzenie z czerwonym kozakiem zwanym również koźlarzem-jednak wciąż ten kolor wpasowuje się w tamtą część Europy wschodniej...
Pzdr.
#2 | 397 dnia 30.03.2012
Jeśli celowo lub połowicznie celowo wybrano brzozę kierując się tym toposem, to dlatego aby odwołać się do władzy kulturowej i symbolicznej. Poprzez budowanie skojarzeń za pomocą istniejących klisz myślowych.

Mechanizmy władzy mogą i są w różnym stopniu wykorzystywane przez wszystkie grupy.
#3 | Artur dnia 30.03.2012
Ta brzoza jest w takim upiornym miejscu między garażami. Wkoło pełno śmieci. Trzeba pod górkę podejść żeby ja zobaczyć. Tutaj film:http://www.youtub..._v3THIY8Zo Pozdrawiam
#4 | Kazia dnia 30.03.2012
@rzepa
dziękuje za miły komentarz, sam przyznasz że zamiłowanie obu prezydentów do smoleńskiej brzozy jest dziwaczne. A i jeszcze jedno - brzoza miała też bardzo negatywne znaczenie, na brzozowych miotłach czarownice latały na sabaty.
Pozdrawiam
#5 | 157 dnia 30.03.2012
Bardzo fajnie napisane Kaziu-szkoda tylko że Sowieci i ich nasi POplecznicy wybrali to wspaniałe drzewko o tak przepięknej tradycji na symbol zdrady narodowej i niejako hołdu polskiego dla Kremla...
Pozdrawiam.
Dodaj komentarz
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

ZALOGUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

ZAREJESTRUJ SIĘ aby móc dodać komentarz.

Powrót na stronę główną